Sistem e-Komuniti merupakan satu platform secara dalam talian yang bertujuan untuk menggalakkan pewujudan masyarakat penyayang dan merealisasikan “Kebajikan Tanggungjawab Bersama” dalam kalangan masyarakat.
Pelaksanaannya adalah melalui kolaborasi strategik di antara Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dengan sektor kerajaan, sektor korporat, syarikat swasta, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), sukarelawan dan individu berdasarkan kepada Tanggungjawab Sosial Korporat (Corporate Social Responsibility – CSR), “Komuniti untuk Komuniti” dan nilai “Berkat Berjasa”.
Tujuan sistem ini adalah untuk:
Sistem e-Komuniti merangkumi lima (5) komponen utama:
Sistem e-Komuniti membolehkan mana-mana PSK untuk mendaftar sebagai pengguna bagi mendapatkan ID Pengguna dan Kata Laluan untuk akses masuk ke dalam sistem. Tujuan pendaftaran ini adalah untuk membolehkan PSK membuat permohonan perkhidmatan Jabatan khususnya di bawah Bahagian Komuniti secara dalam talian. Antara perkhidmatan yang ditawarkan adalah permohonan sumbangan atau pun perkhidmatan. Permohonan Bantuan Kewangan Kerajaan kepada PSK juga boleh dimohon secara dalam talian melalui sistem ini.
PSK boleh mendaftarakan Profil secara dalam talian menerusi Sistem e-Komuniti. Berikut adalah proses bagi pendaftaran profil oleh PSK, seterusnya kelulusan/pengesahan pendaftaran oleh JKM:
Modul Keperluan menyediakan satu platform mengenai maklumat keperluan PSK dan membolehkan sektor kerajaan, sektor korporat, syarikat swasta, NGO dan individu yang berhasrat melakukan Tanggungjawab Sosial Korporat atau memberi sumbangan untuk membantu golongan yang berkeperluan, mengetahui keperluan sebenar yang disenaraikan oleh PSK untuk membuat sumbangan yang bersesuaian dan menepati keperluan PSK melalui kaedah suai padan (matching). Ia juga memastikan sumbangan diberikan kepada PSK yang berkelayakan dan berdaftar di bawah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) dan/atau Akta Pusat Jagaan 1993.
PSK yang telah berdaftar dan diluluskan/disahkan pendaftaran oleh JKM boleh log masuk ke dalam sistem dan menambah ”Keperluan” (sekiranya perlu). PSK boleh memohon keperluan seperti makanan, pakaian, tunai, peralatan, latihan kemahiran dan perkhidmatan serta lain-lain keperluan yang bersesuaian. Keperluan yang dimohon akan disemak dan disahkan oleh JKM dan kemudiannya akan dipaparkan kepada orang awam di paparan Halaman Utama Sistem e-Komuniti.
Berikut adalah proses bagi memasukkan maklumat keperluan PSK dalam Sistem:
Mana-mana pihak yang ingin memberi sumbangan kepada PSK boleh melayari Sistem e-Komuniti melalui pautan: https://komuniti.jkm.gov.my/
Orang awam boleh melayari Sistem e-Komuniti yang memaparkan Senarai Keperluan yang telah dimasukkan oleh PSK. Berikut adalah langkah-langkah bagi sumbangan keperluan daripada orang awam kepada PSK:
*Nota:
PSK yang telah berdaftar dan telah diluluskan/disahkan pendaftaran oleh JKM boleh membuat Permohonan Bantuan Kewangan Kerajaan Kepada Pertubuhan Sukarela Kebajikan secara dalam talian menerusi Sistem e-Komuniti.
Berikut adalah proses bagi Permohonan Bantuan Kewangan Kerajaan kepada Pertubuhan Sukarela Kebajikan:
Modul Pengurusan Sukarelawan membolehkan maklumat sukarelawan JKM diuruskan di dalam Sistem, ia merangkumi beberapa bahagian berikut:
Antara khidmat kesukarelaan yang diberikan oleh sukarelawan JKM adalah seperti berikut:
Berikut adalah proses bagi Permohonan Pendaftaran sukarelawan JKM, seterusnya kelulusan/pengesahan pendaftaran oleh JKM: